EnergiHjul bliver til interaktivt spil på Nationalmuseet 

EnergiHjul bliver til interaktivt spil på Nationalmuseet

To specialbyggede EnergiHjul har fået en central plads i Nationalmuseets nyåbnede udstilling om penge, KA-CHING – SHOW ME THE MONEY. 

Træd ind i et computerspil

Disse EnergiHjul er helt særlige: Den energi, du skaber ved at løbe i hjulene, bliver omsat til information til et computerspil, som du ser foran dig på en skærm, der er monteret inde i hjulet. Du træder så at sige ind i et computerspil, når du træder ind i EnergiHjulet. Det er med din krop, at du styrer spillet og bestemmer farten: Jo hurtigere du løber, desto hurtigere bevæger du dig frem i spillet.  

Gamification – museum og leg

Udstillingen KA-CHING – SHOW ME THE MONEY er et helt nyt koncept, hvor museum og legeland kombineres. Her kan besøgende udforske pengenes historie og betydning, samtidig med at de deltager i Pengespillet – lege, aktiviteter og quiz – der gør museumsoplevelsen levende og interaktiv. Gamification, kaldes det, og er et koncept, der vinder mere frem, hvor læring og leg kombineres. 

Nationalmuseet skriver om udstillingen: “Pengenes historie går langt tilbage, og den er næsten lige så lang som menneskets. Vi har nemlig altid handlet og byttet”.

I udstillingen ser du et udvalg af verdens og Danmarks ældste penge, en ægte guldbar og andre fantastiske guldeffekter. 

Prøv det store hamsterhjul og tjen startkapital til at investere. Klarer du dig godt i quizzen og aktiespillet, kan du vinde en tur i pengebadet. Ligesom i virkeligheden vil hver enkelt gæst have forskelligt udgangspunkt. Nogle fødes til penge, og andre må knokle for dem.

Specialbyggede EnergiHjul

De to EnergiHjul, der udgør Hamsterhjulet i Pengespillet, er specialbygget til Nationalmuseet og samskabt med spildesignere og lydteknikere. De er 2,10 m i diameter og er de største EnegiHjul vi  hidtil har bygget. De står placeret ved siden af hinanden, adskilt af en gennemsigtig plade. Der kan derfor være to besøgende, der bruger hjulene samtidig, og de kan samtidig se og interagere med hinanden.

Hos EnergiLeg er vi glade for at have bidraget til så stort og flot et projekt. Det har været spændende at samarbejde med spildesignere og videreudvikle vores teknologi, hvor brugeren selv skaber energi til en udvidet oplevelse med lyd og lys. Vi håber at EnergiHjulene vil vække glæde hos Nationalmuseets besøgende mange år frem.

Ole Jönsson, Projekt Udviklingsdirektør EnergiLeg

Hamsterhjul i TV2Lorry

Se reportagen i her,  hvor både HamsterHjulet med gamification samt andre interaktive elementer i udstillingen bliver besøgt.

Tv2Lorry d. 17.nov.2022 kl. 18.30

Billeder fra ÅBningen den 28.september

Produkter

Skab et naturligt samlingssted, hvor de unge kan mødes, lytte til musik og danse (måske). Når de løber rundt i EnergiHjulet skaber de energi til at lytte til musik eller oplade deres mobiltelefon.